Skip to content

Niebiański Ogień Sumienia – odmowa świadczenia opieki medycznej ad

4 tygodnie ago

536 words

Martin Luther King, Jr., argumentował: Osoba, która łamie prawo, które mówi mu sumienie, jest niesprawiedliwa, a kto dobrowolnie akceptuje karę więzienia w celu pobudzenia sumienia wspólnoty nad jej niesprawiedliwością, w rzeczywistości wyraża najwyższy poziom. szacunek dla prawa. To, co odróżnia ostatnią rundę bitew o klauzule sumienia od tych toczonych przez Gandhiego i Kinga, to roszczenie o prawo do tego, co felietonista gazety Ellen Goodman nazwał sumieniem bez konsekwencji .
Oczywiście zaangażowani profesjonaliści starają się chronić samych siebie przed konsekwencjami swoich działań – nie pacjenci. W Wisconsin farmaceuta odmówił wypełnienia recepty antykoncepcji awaryjnej dla ofiar gwałtu; w rezultacie zaszła w ciążę, a następnie musiała szukać aborcji. W innym przypadku w Wisconsin farmaceuta, który postrzega antykoncepcję hormonalną jako formę aborcji, odmówił nie tylko wypełnienia recepty na tabletki antykoncepcyjne, ale także zwrotu recepty lub przeniesienia jej do innej apteki. Pacjentka, niezdolna do przyjmowania swoich tabletek na czas, spędzała następny miesiąc zależnie od mniej skutecznej antykoncepcji. Zgodnie z prawem proponowanym przez Wisconsin takie zachowanie farmaceuty byłoby całkowicie legalne i dopuszczalne. I ten trend nie ogranicza się do farmaceutów i lekarzy; w Illinois lekarz medycyny ratunkowej odmówił zabrania kobiety do kliniki aborcyjnej, twierdząc, że jej własne wierzenia chrześcijańskie uniemożliwiły jej transport pacjenta w celu aborcji planowej.
W centrum tego rosnącego trendu znajduje się kilka przecinających się sił. Jednym z nich jest wyłaniająca się norma autonomii pacjentów, która przyczyniła się do erozji profesjonalnej pozycji medycyny. O ile ograniczają się one do zwykłych dostawców technologii medycznej, lekarze nie mają już wyjątkowych przywilejów, a ich poglądy na nadzwyczajny obowiązek – wizyty w domu, obowiązki w północy i opieka charytatywna – również się pogarszają. Ponadto nacisk na wzajemną odpowiedzialność został stopniowo wyparty przez nacisk na prawa indywidualne. Dzięki autonomii i prawom jako najważniejszym wartościom społecznym dochodzi do dewaluacji relacji i zmniejszenia różnicy między życiem osobistym a obowiązkami zawodowymi.
Wreszcie, jest niesamowita skala i zakres wojen aborcyjnych. W przypadku braku opcji ustawodawczych dla całkowitego zakazu, przeciwnicy aborcji poszukują wojen zastępczych, wykorzystując debaty na temat badań z udziałem ludzkich embrionów, dawstwa narządów od noworodków bezsennych oraz prawa osób w stanie trwałego wegetatywnego do umrzeć jako możliwość powtórzenia argumentów o wartości biologicznej, ale nieistotnej ludzkiej egzystencji. Klauzule sumienia stanowią kolejną bitwę w tak zwanych wojnach kulturowych.
Najsilniejszy jednak wzrost aktywności legislacyjnej wokół klauzul sumienia jest najnowszą walką o religię w Ameryce. Czy plac publiczny powinien być miejscem swobodnego wyrażania przekonań religijnych, nawet jeśli taka ekspresja tworzy atmosferę opresji dla grup mniejszościowych. A może powinno to być miejsce dla religijnej ekspresji tylko wtedy, gdy to w żaden sposób nie rzutuje na wierzenia i praktyki mniejszości. Ta debata została przeprowadzona w odniesieniu do niebieskich przepisów, szkolnej modlitwy, świątecznych scen z żłobków i kodów ubiorów w miejscu pracy.
Do niedawna uznawano, że rynek publiczny w tym kraju byłby zdominowany przez chrześcijaństwo
[patrz też: tętniak na wątrobie, złamanie podudzia, ból kości jarzmowej ]
[hasła pokrewne: amlodypina, cholangiografia, cholecystografia ]